Weet wat je leert: beluister je leerstof ‘diagonaal’ en overhoor jezelf

De examens zijn in aantocht, tijd om je voorbereidingen te treffen. Voordat je aan de slag gaat met je markeerstiften, sta je best even stil bij de inhoud. Heb je alles goed begrepen? Concentreer jezelf 100 % op het beheersen van de leerstof en laat SprintPlus luidop voorlezen. Dit was exact wat Marcia Verhulst nodig had:

“15 jaar terug leerde ik SprintPlus kennen tijdens de universiteit. Ik had net leerpsychologie gestudeerd en was helaas gebuisd… Tot ik SprintPlus leerde kennen.
Pas na het beluisteren van de cursus begreep ik deze eindelijk en behaalde ik dan ook het dubbele van de punten. Momenteel begeleid ik kinderen en is SprintPlus ook hun trouwe bondgenoot…”

Er zijn verschillende leesmodes in SprintPlus, je vindt ze terug onder ‘Spraak’. Deze modes bieden een oplossing tijdens de les en het studeren of op het werk.

Zet de eerste stappen in een taal. De leesmethode aanpassen is een grote hulp tijdens de spelling- en taallessen. Je kan kiezen uit voorlezen, klanklezen, lettergrepen of synthese (= klanklezen en het woord nadien herhalen). Handig om er jouw eerste stappen in een taal mee te zetten.

Luister ‘diagonaal’. Je kan de leessnelheid aanpassen van 1 tot 10. De gemiddelde snelheid is 5, maar ervaren SprintPlussers durven hogere snelheden aan. Ideaal om je cursus of je mailbox op het werk ‘diagonaal’ te beluisteren.

Overhoor jezelf. Wil je jezelf overhoren? Pas je leeseenheid aan! Laat SprintPlus bijvoorbeeld woord per woord of zin per zin dicteren. Wil je SprintPlus gewoon een paragraaf of een pagina laten voorlezen? Dat kan natuurlijk ook.  

Wil je een beknopt overzicht van SprintPlus? We hebben alle functies samengevat in één handige pagina. Download onze beknopte handleiding.

Begin aan SprintPlus met deze stappenplannen

Tijdens onze inspiratienamiddag hebben verschillende sprekers een antwoord gegeven op een wel heel prangende vraag. Hoe begin je aan voorleessoftware binnen jouw school en klas? Op deze en heel wat andere drempels geven onze sprekers een antwoord.

Annemie Vandamme en Hans Vanspeybroeck van basisschool Sint-Paulus Hansbeke hebben 10 jaar ervaring met SprintPlus gedestilleerd in een vijfstappenplan. Een rode draad in hun plan is die van de ‘iedereen-omvattende’ dialoog. Wordt er een zorgnood vastgesteld bij een leerling? De ouders, de (zorg)leerkracht, het CLB, … worden samen met de leerling van bij het begin betrokken.

Ook Ingrid Coppens van secundaire school Sint-Paulusinstituut Gent heeft een stappenplan opgesteld. Hiermee biedt de school een antwoord voor enerzijds een efficiënte klasorganisatie en anderzijds het (grotendeels) wegwerken van tempoverschillen. Zo zijn er leerlingen die al werken met SprintPlus terwijl anderen nog moeten opstarten. Dankzij Ingrids stappenplan kan iedere leerling SprintPlus gebruiken op eigen tempo.

Beide stappenplannen zijn praktijkvoorbeelden die toegepast kunnen worden of kunnen inspireren om een eigen stappenplan te maken dat bij jouw klas of school past.

Een andere beproefde methode is om te starten met voorleessoftware per functie. Van voorlezen naar begrijpend lezen en spelling tot samenvatten en studeren.

Begin bij het begin. De Sprinter-knop is een ideaal startpunt: 1 knop met alle voorleesfuncties. Eens je deze knop onder de knie hebt, werk je verder in SprintPlus. Je vindt alle functionaliteiten uit de Sprinterknop terug bij het menu “Spraak”.