SprintPlus in de praktijk

Je wilt de stap zetten naar voorleessoftware maar hoe doe je dit in de praktijk? Hoe start je met SprintPlus op school, thuis en op het werk? We delen graag enkele tips, snelstarters, stappenplannen en handige links.



 

Visuele snelstarter

Een voordeel van voorleessoftware is dat je computervaardigheden ontwikkelt en bijschaaft. Voordat je van de voordelen kan genieten, moet je natuurlijk wel de drempels overwinnen. Zelfstandig je pc of laptop aanzetten, de voorleessoftware opstarten en je bestanden openen. Soms vergeet je een stap, herken je het icoontje niet of wordt de gevreesde vraag gesteld “wat is je wachtwoord?”.

Om hier praktisch een mouw aan te passen hebben we een snelstarter gemaakt. Een document om af te drukken waarin visueel stap voor stap uitgelegd wordt hoe je de voorleessoftware opent. 

> SprintPlus visuele snelstarter
> de snelstarter om een document te openen in SprintPlus
> de snelstarter om een ingevuld bestand op te slaan op je laptop of pc
> de snelstarter om een ingevuld bestand op te slaan op je USB-stick
> de snelstarter om voor te lezen in SprintPlus 3 en in de SprintPlus.online webapp
de snelstarter om online documenten uit te wisselen tussen SprintPlus.online en je Drive

Stappenplannen

Hoe begin je aan voorleessoftware binnen jouw school en klas? Vaak steken er een aantal uitdagingen de kop op van een overkoepelende visie rond zorg, laptops voorzien tot stopcontacten in je klas. We delen graag 2 stappenplannen van Belgische SprintPlus pioniers. Je kan je laten inspireren om een eigen stappenplan te maken of hun voorbeelden toepassen.

> Stappenplan primair onderwijs (basisonderwijs in België) Sint-Paulusschool Hansbeke door Annemie Vandamme en Hans Speybroeck.

> Stappenplan voortgezet onderwijs (secundair onderwijs in België) Sint-Paulusinstituut Gent door Ingrid Coppens.

Handige links

> Wat is dyslexie en Wat is dyspraxie of dcd?

> Dyslexie Centraal

> Oudervereniging Balans

> Nederlands Kwaliteitsinstituut Dyslexie

> Stichting Dyslexie Nederland