Begin aan SprintPlus met deze stappenplannen
Tijdens onze inspiratienamiddag hebben verschillende sprekers een antwoord gegeven op een wel heel prangende vraag. Hoe begin je aan voorleessoftware binnen jouw school en klas? Op deze en heel wat andere drempels geven onze sprekers een antwoord.
Annemie Vandamme en Hans Vanspeybroeck van basisschool Sint-Paulus Hansbeke hebben 10 jaar ervaring met SprintPlus gedestilleerd in een vijfstappenplan. Een rode draad in hun plan is die van de ‘iedereen-omvattende’ dialoog. Wordt er een zorgnood vastgesteld bij een leerling? De ouders, de (zorg)leerkracht, het CLB, … worden samen met de leerling van bij het begin betrokken.
Ook Ingrid Coppens van secundaire school Sint-Paulusinstituut Gent heeft een stappenplan opgesteld. Hiermee biedt de school een antwoord voor enerzijds een efficiënte klasorganisatie en anderzijds het (grotendeels) wegwerken van tempoverschillen. Zo zijn er leerlingen die al werken met SprintPlus terwijl anderen nog moeten opstarten. Dankzij Ingrids stappenplan kan iedere leerling SprintPlus gebruiken op eigen tempo.
Beide stappenplannen zijn praktijkvoorbeelden die toegepast kunnen worden of kunnen inspireren om een eigen stappenplan te maken dat bij jouw klas of school past.
Een andere beproefde methode is om te starten met voorleessoftware per functie. Van voorlezen naar begrijpend lezen en spelling tot samenvatten en studeren.
Begin bij het begin. De Sprinter-knop is een ideaal startpunt: 1 knop met alle voorleesfuncties. Eens je deze knop onder de knie hebt, werk je verder in SprintPlus. Je vindt alle functionaliteiten uit de Sprinterknop terug bij het menu “Spraak”.